Τι είναι πραγματικά η Haute Couture και πως παράγεται η Μόδα;

Δύο φορές το χρόνο, στο Παρίσι, η μόδα ζει την πλέον αποκλειστική, ακριβή και εκπληκτική στιγμή της: haute couture ή αλλιώς υψηλή ραπτική.

Ο γαλλικός αυτός όρος προστατεύεται διά νόμου και μπορεί να χρησιμοποιείται μόνον από εταιρείες που έχουν την έγκριση του υπουργείου Βιομηχανίας της Γαλλίας.

Οι οίκοι μόδας που ανήκουν σε αυτή την ελίτ ομάδα οφείλουν να υπακούν σε αυστηρούς κανόνες, οι οποίοι προβλέπουν την κατοχή ενός ατελιέ στο Παρίσι, το οποίο απασχολεί τουλάχιστον 20 υπαλλήλους καθώς και την κατασκευή υφασμάτων κατά παραγγελία για ιδιώτες πελάτες, μαζί με ένα ή και περισσότερα αξεσουάρ.

Τα υφάσματα υψηλής ραπτικής κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου στο χέρι από τους πλέον μεγαλύτερους δεξιοτέχνες μόδιστρους και αντιπροσωπεύουν την καλύτερη ποιότητα μόδας που μπορεί να αγοραστεί με χρήμα.

Και ναι, η υψηλή ραπτική κοστίζει ακριβά και ορισμένα φορέματα τιμώνται σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές, αγγίζοντας ακόμη και τα 100.000 δολάρια (περίπου 92.000 ευρώ).

Θα μπορούσε κάποιος να αντιληφθεί την ραπτική ως την πεμπτουσία της υψηλής μόδας, μια τέχνη που ασκείται από διεθνώς αναγνωρισμένες μάρκες όπως Chanel και Christian Dior, καθώς επίσης και από λιγότερο γνωστούς οίκους όπως οι Bouchra Jarrar και Elie Saab.

Τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε χρόνο, οι οίκοι υψηλής ραπτικής παρουσιάζουν με ιδιαίτερο κόπο επεξεργασμένα και εξαιρετικά ακριβά σχέδια σε ένα επιλεγμένο κοινό συντακτών μόδας, αγοραστών και πελατών.

Όπως είναι φυσικό, δεν υπάρχει καλύτερο μέρος για να παρουσιαστούν οι δημιουργίες αυτές από το κόκκινο χαλί.

Πώς παράγεται η μόδα;

Οι τάσεις της μόδας επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, μεταξύ άλλων πολιτικούς, οικονομικούς, κοινωνιολογικούς και τεχνολογικούς.

Οι ειδικοί της μόδας χρησιμοποιούν πληροφορίες από την ανάλυση αυτών των παραγόντων για να προσδιορίσουν την άνοδο ή την παρακμή συγκεκριμένων τάσεων.

Τον 20ο αιώνα, η βιομηχανοποίηση της παραγωγής ενδυμάτων αποτέλεσε το έναυσμα για την εμφάνιση της λεγόμενης βιομηχανίας της μόδας, ενός κλάδου που τον 21ο αιώνα είναι ιδιαίτερα παγκοσμιοποιημένος.

Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της μόδας παίζουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η δημοσιογραφία μόδας αποτελεί σημαντικό πόλο διάδοσης των στυλ. Κριτικές, οδηγίες και σχόλια μόδας αφθονούν στην τηλεόραση και σε περιοδικά, εφημερίδες, ιστότοπους μόδας, κοινωνικά δίκτυα και ιστολόγια μόδας.

Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, τα ιστολόγια μόδας και το YouTube έχουν γίνει σημαντικά μέσα για τη διάδοση τάσεων και συμβουλών μόδας, δημιουργώντας μια διαδικτυακή κουλτούρα διαμοιρασμού των στυλ.